Speurneus in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Gerard Veth - WaarBenJij.nu Speurneus in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Gerard Veth - WaarBenJij.nu

Speurneus in Jakarta

Door: Gerardinindonesie

Blijf op de hoogte en volg Gerard

17 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

Het leek me leuk om uit te zoeken waar de ouders van Marga vroeger hebben gewoond. Marga heeft nog twee oude adressen boven water gehaald. Het ene adres hoorde bij de plantages waar Marga’s vader vroeger werkte en het andere adres was van de eerste tijd in 1945 in Jakarta. Omdat ik nog maar anderhalve dag heb en het eerste adres alleen al een dag heen reizen is valt die mogelijkheid af. Ik ga dus op zoek naar het adres Zwembadweg 4 in Batavia. Goed; ik weet dat Batavia nu Jakarta is, maar wat is nu de naam van de Zwembadweg. Ik zoek lang op Google. Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat het in de wijk Cikini moet zijn. Gelukkig vlakbij (3 kilometer), want ik zit in de wijk Menteng en die liggen naast elkaar. Allebei vroeger zogenaamde hollandse wijken, omdat hier de meeste Hollanders woonden.
Ik vind inderdaad een zwembad, maar de straten heten allemaal Jalan Cikini. Het zwembad blijkt het zwembad van een spiksplinternieuw hotel te zijn. Dit komt dus niet goed. Ik dwaal verder door de buurt en probeer met oudere mensen in gesprek te komen. Maar de taal is natuurlijk een probleem. Bovendien zin oudere mensen vaak helemaal niet zo oud. Zij weten het ook niet en als het woord swimmingpool valt, verwijzen ze al snel weer naar het hotel. Onder tussen trekt de lucht steeds verder dicht. Het begint steeds harder te donderen. Net voordat het begint te regenen weet ik een bromkar te roepen. Dan barst de bui los en ik besluit onverrichte zaken mijn chauffeur terug te laten rijden naar mijn hotel.
Ik duik opnieuw in de zoekmachines op het internet. Ik heb bedacht dat ik oude stadsplattegronden uit de periode 40/50 moet kunnen vinden waar nog de nederlandse straatnamen opstaan, voordat Soekarno besloot de namen te veranderen. Inmiddels weet ik dat dat in 1958/1959 was, tegelijk met de grote golf onteigeningen van nederlandse bedrijven. Maar hoe kom je aan dergelijke kaarten. Ik besluit de volgende ochtend naar de Nationale Biblioteek van Indonesie te gaan. Gelukkig ook weer in de wijk Cikini. Met die gedacht ga ik aan mijn laatste avond in Indonesie beginnen.
De volgende ochtend pak ik eerst mijn spullen in. Ik verbaas mij er over dat mijn tassen minder vol zitten. Dat zal een reden hebben, maar ik vind het allang best. Alles zit er immers in. Dan ga ik aan de koffie voor ik op pad ga. Uiteraard luister ik eerst alle gesprekken af in de koffieshop. En dat is maar goed ook, want ik hoor een Indonesische man van ruim over de 60 uitstekend nederlands praten. Een zakengesprek met iemand die in Harderwijk woont. De inhoud interesseert me geen snars, maar ik wacht op een kans om de Indonesier aan te spreken. Het duurt me te lang en ik ga er op af. Ik vraag of ik hen mag storen en ga gelijk door met de vraag of hij hier ook in de jaren 50 woonde. Dat blijkt het geval. Ik vertel dat ik op zoek ben naar de Zwembadweg. En ja hoor hij begint te ratelen. Dat de Zwembadweg in 1958 veranderd is in de Indonesische naam voor dierentuinweg, omdat het zwembad gesloten werd. Toen ook de dierentuin dicht ging werd dat vervolgens Cikini I en II tot en met VIII. En wat blijkt, ik was er gisteren heel dicht bij. Want naast het hotel met zijn zwemad was ….. voeger de dierentuin. Opnieuw snel een bromkar gecharterd (in gedachten een Toyota Landcruiser, want die past natuurlijk veel meer bij een speurneus) en opnieuw erop af. Op de bestemming aangekomen zie ik het al. Na de afbraak is er een enorm complex van theaters, galerieen en dergelijke gebouwd. Ik dwaal over en om het terrein. Leuke gebouwen. Zelfs een filmacademie. Ik vind ook nog enkele kleine restanten van de dierentuin. Maar terug naar mijn opdracht. Ik kwam natuurlijk voor het adres Zwembadweg 4. Als ik uiteindelijk om het complex heen begin te lopen over de Cikini VIII vind ik een huisnummer 4. Maar ja, zou dat het zijn na ruim 65 jaar? Weet je wat? Sommige dingen moet je ook maar met rust laten. Het is tijd voor het vliegtuig.


  • 17 Mei 2012 - 09:09

    Marthy:

    Toch fijn je binnenkort weer in levende lijve te ontmoeten.

  • 17 Mei 2012 - 14:50

    Wies Van Der Star:

    Leuk zo'n zoektocht. Heb het geluk gehad om samen met mijn moeder ons huis terug te vinden van de suikeronderneming waar we - en ik als baby en peuter - hadden gewoond voor ons vertrek naar Nederland. Volgens familielid en onze chaufeur was het niet zo ver van ons geplande dagtocht, maar het bleek een 'enorme' afstand. Maar we zijn er geweest. Het was leeg en wat vervallen en met een groot hek afgesloten. Vond het toch wel apart. Groet en tot gauw in Nederland waar we kunnen napraten over mijn moederland, Wies

  • 11 Juli 2012 - 16:54

    HELLO:



    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )


  • 08 Augustus 2014 - 22:20

    Ton Van Halteren:

    Wij woonden voor de oorlog in Zwembadweg 2. De weg staat haaks op Tjikini. Elke middag stak ik Tjikini recht over naar het zwembad. Links van Het zwembad (vanuit de zwembadweg) was een groot parkeerterrein voor taxis en daarachter was de dierentuin, ook vaak geweest. Voor huis nr. 4 stond toen een rubberboom. In 1981 ben ik daar geweest, het oude huis was aan alle kanten aangebouwd. Eerder woonden we in de Bandoengweg, tegenover de Mentengschool,waar ik op school was.

  • 22 Januari 2015 - 11:01

    Josée. Van De Stadt-Roelofsen:


    Wij hebben ook op de Zembadweg 4 gewoond en wel van 1946 -1951
    Toevallig ga ik volgende week naar Java en was ook van plan mijn roots op te zoeken dat en las jouw verslag .
    Er is dus niet veel meer over van alles, mijn school was de CAS school op de Tegalweg.
    Wat ik me nog herinner is dat we een stenenveranda hadden voor het huis en links een garage.Het raam links van een kleine slaapkamer had ijzeren tralies.
    De keuken achterin de tuin.
    Heb er ook nog wel foto's van.
    Dank voor het verslag ik kan nu gericht naar de plek!

  • 20 November 2017 - 16:02

    Ton Van Halteren:

    De school op de Tegalweg, in mijn herinnering de Jan Ligthardschool, had in 1946 een eerste klas HBS, waar ik in zat. Wij woonden toen in de Soloweg, aan de andere kant van de Mampangweg, schuin tegenover toko Mampang.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Gerard

Actief sinds 11 Feb. 2012
Verslag gelezen: 4929
Totaal aantal bezoekers 24670

Voorgaande reizen:

02 Maart 2012 - 17 Mei 2012

Gerard in Indonesie

Landen bezocht: